Türkiye'de islam felsefesi alanında ciddi bir seviyeye ulaşan akademik birikimi bir araya getirmeyi hedefleyen bu kitap, islam felsefesinin klasik dönemini (VIII-XII. yüzyıllar) tarihi ve problematik açılardan incelemektedir.Ürün Adı: İslam Felsefesi - Tarih ve ProblemlerÜrün Kodu: 9789753898621Yaza..
Genel Osmanlı tarihi çizgisinde Fâtih Sultan Mehmed'den sonra klasik devlet formunun yerleşmesinde kendisinden sonra gelen üç padişah döneminin önemli bir yeri vardır. Fâtih'in devleti dönüştürmeye yönelik hızlı atılımlarının yavaslatılıp yeni bir soluk alındığı, bir ölçüde "Doğu rönesansının" yaşan..
Selahaddin Eyyûbî gibi büyük bir kahraman, örnek bir devlet adamı tarafından kurulan Eyyubi Devleti, kısa ömürlü olmasına rağmen İslam ve dünya tarihinde önemli rol oynamıştır. Bu devletle Ortadoğu'da kuvvetli bir siyasi birlik ortaya çıkmış, bunun sonucu olarak 1187 yılında Kudüs ve Haçlılar'ın işg..
Kelam ilmi, çıkış noktası itibariyle dini esasları savunma faaliyetidir. Ancak zaman içerisinde naslar tarafından ortaya konulan Allah ve alem tasavvurunu ayrıntılı biçimde işleyerek sahih ve muhkem bir dünya görüşü oluşturma yönünde ilerlemiştir. Elinizdeki eser, bir yandan kökleri Hz. Peygamber dö..
Tarihte olduğu gibi günümüzde de din insanlığın sahip olduğu ortak değerlerin başında gelmektedir. Tarihin değişik dönemlerinde inançsız bir toplum oluşturmak için yapılan baskılar gönüllerden din duygusunu söküp atamamış,baskılar sona erince insanlar içlerinde gizledikleri dinî duyguları dışa vurma..
XII-XIII. yüzyıllarda yaşamış olan Muhyiddin İbnü’l-Arabî, çığır açan bir sûfî olmanın yanı sıra bilgi ve varlık teorileriyle büyük bir ontolojik inşanın izdüşümlerini taşıyan geniş külliyata sahip bir müelliftir. Sadece tasavvuf tarihi değil, İslâm düşünce tarihi içerisinde de gerçekleştirdiği onto..
Doğu dinleri kavramı genelde ibrahimi dinler dışındaki Hint ve Çin kökenli dinsel gelenekleri ifade eder. "İbrahim" kelimesinin brahman veya berahime terimlerinin bozulmuş biçimi olduğu; "et-tin" ifadesinin Buda'nın altında aydınlanmaya kavuştuğu bodhi ağacına, dolayısıyla Budizm'e işaret ettiği; ay..
Başta Ebû Mansûr el-Mâtürîdî ve Ebü’l-Hasan el-Eş‘arî olmak üzere çeşitli kelâm âlimlerinin yürüttükleri çalışmalar neticesinde terimlerin sayısı artmış, diğer İslâm ilimleriyle birlikte bu disiplinin de terimlerini konu edinen eserler kaleme alınmıştır. Kelâm alanında telif edilen eserler içinde Se..
Genel olarak batı düşüncesinin mahiyetine ve tarihî sürecine odaklanan bu çalışmada "batı düşüncesi" terimi, batıya has olması bakımından diğerlerinden ayrılan bir düşünce geleneğine gönderme yapmaktadır. burada söz konusu edilen "düşünce" terimi ise, genel olarak düşünmenin ne demek olduğundan ziya..
Osmanoğulları geniş bir coğrafyada dünya tarihinin en uzun ömürlü ve etkili siyasi teşkilatlarından birinin kurucusudur. Elinizdeki kitap bu hanedanın hükümranlığı altındaki Osmanlı Devleti'nin tarihine, kuruluş döneminde hüküm sürmüş yedi sultanın biyografileri penceresinden ışık tutmaktır. Kuruluş..
Bu kitap İslâm'da insanı dünya ve âhiret mutluluğuna eriştirecek Allah inancını konu edinmiştir. Zihni ve gönlü gerçeklere açık olan kimselere hitap eden eserde kâinatın yaratıcısı ve yöneticisinin varlığını ispatlamanın yöntemleri hakkında bilgi verildikten sonra O'nun birliği konusu işlenmiştir. A..
Bu çalışmada, kıraat ilminde yer alan farklı okumaların tespit ve tercih amaçlı gerekçelendirmesini ifade eden "ihticâcü'l-kıraat" olgusu incelenmektedir. Çalışma, kıraat disiplininin ihticâc alanıyla sınırlıdır. İhticâc olgusunun arka planında yer alan kur'an tarihi ve kıraat tarihi bağla-mındaki b..
Adudüddin el-Îcî (ö. 756/1355), İslâm düşüncesinin erken dönem metinlerinin yorumlanarak yeniden düşünce dolaşımına sokulduğu “ikinci klasik dönem”in ve araştırma yöntemlerini “tahkîk” diye isimlendiren âlimlerin yaşadığı “tahkik çağı”nın en önemli temsilcilerinden biridir. Başta kelâm olmak üzere f..
Ebû Mansur el-Mâtürîdî (ö. 333/944) bugünkü Özbekistan'ın sınırları içinde yer alan Semerkant şehrinin Mâtürid mahallesinde doğmuş ve aynı şehirde vefat etmiş, Türk asıllı olma ihtimali kuvvetli olan bir kelâm âlimidir. Ehl-i sünnet kelamının kurucularından Mâtürîdî, Hz. Peygamber ve ashabının İslâm..
Nesefî, Ebû Hanîfe ile başlayan, onun önemli takipçilerinden İmam Mâtürîdî ile şekillenen kelam geleneğini sistemleştiren, kendisinden sonra gelen takipçilerini, yazdığı eserleriyle etkileyen bir âlimdir. Nesefî’nin bu eseri, konuları ele alış şekli ve tasnifi açısından kelam ilminin bütün temel kon..
Osmanlı Devleti’ni kuranlar ve büyütenler ; güçlü bir devlet yapısını, âdil bir hukuk düzenini ve beraber yaşama arzusunu destekleyen sosyal bir yapı oluşturmuşlardır.Bu kitap çok yönlü yapının hukuk ve yargı yönünü aydınlatmayı hedeflemektedir. Osmanlı hukukunun genel yapısı, milletimizin asırlar b..
Şemsüleimme es-Serahsî (ö. 483/1090) Orta Asya Mâverâünnehir Hanefî fakihlerinin en önemli temsilcilerinden biridir. Mezhebin kurucu imamlarından rivayet bulunmayan fıkhî meseleler hakkında Hanefî mezhebi içinde içtihat edebilen âlimler arasında sayılmaktadır. Serahsî’nin bu eseri, Hanefî mezhebinin..
Hollanda’nın sömürgesi olan Endonezya’da 1945-1949 yılları arasında bağımsızlık ilânından (17 Ağustos 1945) Endonezya Federasyonu’nun kurulmasına kadar önemli siyasî gelişmeler yaşanmıştır. Söz konusu döneme hasredilen çalışmada Hollanda’nın İkinci Dünya Savaşı sırasında İslâm’a ve Endonezyalı Müslü..
Memlükler dönemi Hanefî fakihlerinden Kemâleddin İbnü’l-Hümâm’ın (ö. 861/1457) Hanefî ve Şâfiîlerin usul ıstılahlarını karşılaştırmak üzere telif ettiği et-Tahrîr adlı eser yine aynı bölgeden diğer bir Hanefî fakihi İbn Nüceym tarafından ihtisar edilmiştir. İbn Nüceym Lübbü’l-usûl adını verdiği bu i..
Memlükler dönemi Hanefî fakihlerinden Kemâleddin İbnü’l-Hümâm’ın (ö. 861/1457) Hanefî ve Şâfiîlerin usul ıstılahlarını karşılaştırmak üzere telif ettiği et-Tahrîr adlı eser yine aynı bölgeden diğer bir Hanefî fakihi İbn Nüceym tarafından ihtisar edilmiştir. İbn Nüceym Lübbü’l-usûl adını verdiği bu i..
Müslüman alimlerin Hristiyanlığa reddiye olarak yazdığı eserler arasında önemli bir yere sahip olan İzhârü’l-Hak,1854'te misyoner Karl g. Pfander ile yaptığı ilmi tartışmayla ün kazanan Rahmetullah el-Hindî tarafından kaleme alınmıştır. Sukltan Abdulaziz'in arzusu üzerine yazılan bu eserde Ahd-i Ati..
Vıı. (xııı.) yüzyıl Hanefî-Mâtürîdî âlimlerinden Rükneddin es-Semerkandî’ye (ö. 701/1301) ait eser, İsmet Garibullah Şimşek’in tahkikiyle İslâm Araştırmaları Merkezi’nin (isam) ikinci klasik dönem projesi kapsamında yayımlandı.Bu eser, Hanefî ve Şâfiî mezheplerinin usulünü karşılaştırmalı bir şekild..
TDV İslam Araştırmaları Merkezi (İSAM), İslam medeniyet birikimini ilmî ve fikrî boyutlarıyla ortaya çıkarmak amacıyla müteahhirîn dönemine (7-13./13-19. yüzyıllar arası) yönelik olarak 2012 yılında “İkinci Klasik Dönem Projesi”ni, mütekaddimîn dönemine (2-6./8-12. yüzyıllar arası) yönelik olarak da..
Ürün Adı: Kitabül Kavaidil Külliye Fi Cümletin Minel Fününil İlmiyyeÜrün Kodu: 9789753899628Yazar: Muhammed B. Mahmud El İsfanani-Tasnif: Dr. Mansur Koçinkağ- Dr. Bilal Taşkın Basım Yılı: 2017Kapak Türü: Sayfa Sayısı: 540Kağıt Cinsi: Çevirmen:..
Müslümanların düşünce dünyası zengin bir tartışma zemininde yeni irtifalara doğru ilerlemeye devam ederken, mümbit bir döneme tanıklık eden Ebü’l-Berekât el-Bağdâdî, yahudilerin ve müslümanların düşünce birikimiyle birlikte, Yunan felsefesinin inceliklerine de vâkıftı ve bu durum ona bütün bu düşünc..
Islâm'in dogusu, Yakindogu kültüründe yeni ve çok önemli bir dönemi baslatir. Islâm dekorasyonunun tasvirsiz kimligi, yerel kültürler baglaminda ilginç sorulari akla getirir. Temalarin dekoratif sekillerden, insan ve hayvan figürlerinden olustugu vurgulanmalidir. Resim, heykel, sekil, motif ve süsle..
Bu çalışma Hıristiyan tarihini, temel öğretilerini ve ibâdet anlayışını ana gövde Hıristiyan kiliselerinin algılamaları ve Hıristiyanlığın kutsal metinleri bağlamında ele alıp incelemektedir. Kitapta ayrıca Hıristiyanlık’taki mezhepleşme süreci ve geçmişten günümüze temel ayrılık konuları da irdelen..
Abbasîler, îslâm tarihinde kesin bir dönüm noktası olarak nitelendirilen bir ihtilâlle emevîler'in yönetimine son vererek kendilerini iktidara taşımıştı. 500 yılı aşkın bir süre yönetimde kalan abbâsîler'in iktidara gelişi siyasî, toplumsal, kültürel ve dinî yapılanmada birçok değişikliği de beraber..
İslâm tarihinin ilk hânedan devleti olan Emevîler, Muâviye b. Ebû Süfyân tarafından Dımaşk’ta kurulmuş ve doksan yıl hüküm sürmüştür. Bu dönem, daha çok halifelik kurumunun bir tür saltanata dönüşmesi, muhalif gruplarla mücadele ve dışta kazanılan büyük fetihlerle meşhur olmuştur. İstanbul’un birkaç..
Geçmişte olduğu gibi günümüzde de Endülüs adı, İslâm dünyasında giderek artan bir ilgiye mazhar olmaktadır. Ancak bu ilgi bilgi temelli olmaktan ziyade duygu temellidir. Herhangi bir İslâm ülkesinde, Türkiye de dahil olmak üzere, kiminle karşılaşsanız Endülüs adını duyunca yüzüne hüzünle hayranlığın..
Kitap, düsünce tarihimizin önemli mütefekkirlerinden biri ve tasavvuf disiplininin son “kurucu” düsünürü olan Sadreddin Konevî’yi çesitli yönleriyle tanitmaktadir. Gazzâlî’nin Fârâbî ve Ibn Sînâ öncülügündeki metafi zik tasavvura yönelttigi elestirilerin ardindan, bilgideki “kesinlik” sorununu vahye..
“İkinci Klasik Dönem” olarak da adlandırılan yüzyıllar içerisinde Necmeddin Ali b. Ömer el-Kâtibî (ö. 675/1277) tarafından kaleme alınan ve bir İbn Sînâcı felsefe klasiği olan Hikmetü’l-ayn, etrafında oluşan şerh-haşiye geleneği ile hem tedris faaliyetlerine konu olması hem de Fahreddin er-Râzî ve N..
İslam ilim geleneğinin en önemli unsurlarından biri olan şerh ve haşiye telifi, bilginin anlaşılması, muhafazası ve aktarılması hususunda muteber bir ilmî faaliyet ve eser telif usulü olarak yüzyıllarca sürdürülmüştür. Son yıllarda İslamî ilimlerin farklı dalları açısından şerh-haşiye literatürünü d..
Bu eser, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Merkezi (İSAM) tarafından yürütülen “İkinci Klasik Dönem Projesi” kapsamında yayımlanmıştır. Ali Tarık Yılmaz tarafından doktora tezi olarak tahkik edilen et-Tesdid fi şerhi’t-Temhid adlı bu eser, Hanefi-Maturidi geleneğinin en önemli temsilcilerind..
Bu çalışma, bir taraftan dinî epistemoloji alanına giriş niteliği taşırken, diğer taraftan da hem rasyonelliğin mahiyetini tartışmakta hem de buna bağlı olarak özelde tanrı inancının rasyonel olup olmadığı sorusuna açıklık getirmeyi denemektedir. Çalışmanın temelini oluşturan söz konusu sorunun ceva..